L'AMB reclama al govern central una llei estatal de finançament del transport públic
| Subject: Mobility and Transport
Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, ha reclamat aquesta solució, des del Foro de las Ciudades, celebrat a Madrid, per blindar les aportacions L'AMB aposta per potenciar la xarxa metropolitana de transport públic i implementar una mobilitat més sostenible, que implica una redistribució de l'espai urbà
En el marc del Foro de las Ciudades, jornada de caràcter bianual que se celebra aquests dies a Madrid sobre la gestió urbana i el futur sostenible de les ciutats i que acull empreses, associacions i administracions de tot el panorama nacional, Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha reclamat de nou al govern central una llei estatal de finançament del transport públic. Aquesta solució ha de permetre blindar i estabilitzar les aportacions de Madrid, perquè no depenguin dels canvis de govern i, alhora, permetre potenciar la xarxa metropolitana de transport i apostar, encara més, per models de mobilitat més sostenible.
"És un element fonamental. Necessitem un model més just i equitatiu, una llei de finançament del transport públic a escala estatal, com tenen molts altres països d'Europa", ha explicat Poveda, que ha recordat la progressiva disminució de les aportacions de l'Estat en l'àmbit de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), un 50% en els sis últims anys. "Mentre que l'AMB, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, que són els que integrem i financem l'ATM, hem anat incrementant any rere any la nostra contribució, amb els sobreesforços que això comporta, l'Estat ha passat d'aportar 200 milions d'euros l'any 2010 als 99 milions d'euros d'aquest 2016" ha recordat Poveda.
Criteris econòmics més justos i equitatius
El passat mes d'abril, durant la comissió de millora del finançament del transport públic, l'AMB, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona ja van reclamar conjuntament a l'Estat que s'apliquin a Catalunya els mateixos criteris de càlcul que es fan servir per a les aportacions econòmiques que realitza al transport públic de Madrid i que, si s'apliqués també a Catalunya, serien més favorables. En aquest sentit, també es va reclamar recuperar progressivament l'aportació de l'Estat basant-se en els criteris anteriors a la recessió. Fins al 2010 es calculava sobre la base d'un criteri de territori/població i amb preu per habitant de 30 euros/l'any. Actualment, la base és de 20 euros/habitant/any i el càlcul no té en compte l'increment de 7 a 12 comarques integrades que s'ha produït des del 2010.
"L'espai urbà s'ha de repensar i redistribuir"
Ahir a la tarda, durant la taula rodona "Estratègies en Mobilitat Urbana Sostenible", on va participar el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, es va debatre sobre la demanda i l'oferta de transport a les ciutats i es van exposar exemples de bones pràctiques. En aquesta línia, Antoni Poveda va destacar la importància d'apostar necessàriament per un nou model de ciutat, en què la pacificació dels carrers i de l'espai públic ha d'esdevenir un element clau.
"L'espai urbà s'ha de repensar i redistribuir. La majoria dels carrers de les ciutats estan ocupats per cotxes privats. S'han de garantir unes bones pràctiques amb carrils bus reservats i el canvi prioritari als semàfors", va exposar Poveda, recordant que això permetrà millorar, entre d'altres, la velocitat comercial dels vehicles i el temps de trajecte dels usuaris. Per construir aquest nou model de ciutat, també ha destacat la importància de construir carrils bici segregats, per fer de la bicicleta, un vehicle de zero emissions, un veritable transport diari urbà.