L’AMB crearà una de les xarxes metropolitanes públiques d’electrolineres ràpides més extensa del sud d’Europa
| Subject: Electrolineres
El pla d’expansió de la xarxa d’electrolineres de l’AMB, que passarà de les 10 actuals a 102 a finals del 2024, s’ha presentant avui al Consell de Mobilitat de l’AMB. A partir de l’any vinent, un cop finalitzat el període de promoció gratuït i seguint el model de Barcelona ciutat i l’estratègia de la resta d’Europa, el servei de recàrrega serà de pagament. Les electrolineres funcionen exclusivament amb energia 100 % d’origen renovable. Aquest pla posiciona l’AMB com a administració líder en descarbonització dels punts de recàrrega.
L’AMB ha presentat avui dimarts, 24 d’octubre, durant el Consell de la Mobilitat, el nou pla d’expansió del servei Electrolineres AMB, per ampliar els punts de recàrrega pública per a vehicles elèctrics de la metròpolis de Barcelona. En aquest sentit, l’AMB crearà, l’any vinent, una de les xarxes metropolitanes públiques d’electrolineres de recàrrega ràpida més extensa del sud d’Europa.
Concretament, amb aquesta nova estratègia, l’AMB passarà de les 10 electrolineres actuals a una potent xarxa de 102 electrolineres, que permetran donar servei i carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics. D’aquestes 102, n’hi haurà 63 de recàrrega ràpida, 11 de recàrrega semiràpida i 28 de solars.
Econòmicament, l’AMB preveu que aquest pla d’expansió tindrà un cost global de quatre milions d’euros, dos milions dels quals provindran de subvencions del Fons Europeu de Desenvolupament Regional FEDER
“D’aquesta manera, des de l’AMB atenem les necessitats i demandes dels ciutadans, que exigeixen més infraestructures i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, i seguim facilitant les alternatives i el canvi d’hàbits per fer realitat una mobilitat més sostenible i neta a la metròpolis de Barcelona. A banda, amb aquest projecte seguim avançant també en el compliment del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024”, explica Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB.
Ampliació de la xarxa d’electrolineres de l’AMB
Per executar aquesta ampliació de la xarxa i arribar a disposar de 102 electrolineres públiques a la metròpolis de Barcelona, l’AMB instal·larà, d’una banda, 45 noves electrolineres de recàrrega ràpida i semiràpida, finançades amb fons FEDER. Es distribuiran de la manera següent: 3 electrolineres disposaran de punts de recàrrega ultraràpids i semiràpids, hi haurà 31 electrolineres amb punts ràpids i semiràpids i 11 electrolineres tindran punts de recàrrega semiràpids.
D’altra banda, el servei Electrolineres AMB també passarà a integrar 28 electrolineres solars (fotolineres) de l’AMB, que són punts de recàrrega equipats amb una marquesina fotovoltaica que proporciona energia d’origen solar als vehicles elèctrics.
Finalment, el servei Electrolineres AMB també passarà a integrar 10 electrolineres municipals, gestionades ara pels ajuntaments, i 8 electrolineres de la xarxa de TMB.
La xarxa d’electrolineres metropolitanes de l’AMB funciona exclusivament amb energia 100 % d’origen renovable. Aquest pla posiciona l’AMB com a administració líder en descarbonització dels punts de recàrrega.
En finalitzar l’expansió, la pràctica totalitat de municipis de la metròpolis de Barcelona comptarà amb electrolineres. En funció de la població i extensió del terme municipal, cada municipi podrà tenir entre 1 i 8 electrolineres públiques metropolitanes.
L’AMB va iniciar l’establiment de la seva xarxa d’electrolineres l’any 2015. Actualment, la infraestructura compta amb 10 punts de recàrrega ràpida que distribueixen més de 137.000 kWh cada mes, amb 7.400 recàrregues mensuals, segons dades de setembre del 2023. Diàriament, de mitjana, en cada punt es realitzen 25 recàrregues. Aquests punts estan ubicats als municipis de Badalona, Barberà del Vallès, Cornellà de Llobregat, Gavà, l’Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí.
Noves tarifes i nova app de gestió del servei Electrolineres AMB
A partir del 2024, un cop finalitzat el període de promoció gratuït i seguint el model de tarifació de Barcelona ciutat i l’estratègia de la resta d’Europa de sostenibilitat econòmica i transició energètica, el servei Electrolineres AMB, que fins ara havia estat gratuït, serà de pagament.
Les tarifes seran les següents, en funció del tipus de càrrega (normal, semiràpida, ràpida i ultraràpida):
- Tarifa per ús en punt de recàrrega normal amb un temps màxim d’ús de 120 minuts:
- Per l’energia consumida: 0,24 €/kWh.
- Per l’excés de temps a partir del minut 120 d’ús: 0,012 €/min.
- Tarifa per ús en punt de recàrrega semiràpida, amb un temps màxim d’ús de 60 minuts:
- Per l’energia consumida: 0,28 €/kWh.
- Per l’excés de temps a partir del minut 60 d’ús: 0,104 €/min.
- Tarifa per ús en punt de recàrrega ràpida, amb un temps màxim d’ús de 30 minuts:
- Per l’energia consumida: 0,30 €/kWh.
- Per l’excés de temps a partir del minut 30 d’ús: 0,399 €/min.
- Tarifa per ús en punt de recàrrega ultraràpida, amb un temps màxim d’ús de 30 minuts:
- Per l’energia consumida: 0,36 €/kWh.
- Per l’excés de temps a partir del minut 30 d’ús: 0,720 €/min.
Per posar un exemple, tenint en compte que el preu del kWh en un punt de recàrrega ràpida serà de 0,30€/kWh, la recàrrega mitjana actual de 15 kWh tindria un cost de 4,5 €. Amb aquesta recàrrega es pot fer un trajecte de 100 km aproximadament.
L’AMB també ha posat en marxa una nova app per als usuaris del servei Electrolineres AMB, que ja sobrepassa els 4.300 registres, i seguirà actualitzant-se durant aquest últim trimestre del 2023.
Consell de Mobilitat de l’AMB: teixit associatiu i veïnal, empreses i món universitari
El Consell de Mobilitat de l’AMB, que va néixer l’any 2016, compta amb 208 representants permanents i, habitualment, es reuneix de manera ordinària dos cops l’any. Entre les més de 200 persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d’associacions i federacions. També formen part del Consell universitats, diferents col·legis professionals i les grans empreses del sector.