L'AMB continua impulsant el canvi d'hàbits amb la T-verda metropolitana i ja ha lliurat més de 12.000 targetes
| Tema: Movilidad sostenible
El títol, creat per l'AMB l'any 2017 i a punt de complir els 4 anys de vida, ha permès fins ara desballestar 10.613 cotxes i 1.735 motos sense distintiu ambiental de la DGT, els més contaminants, a canvi de 3 anys de transport públic gratuït.
La T-verda metropolitana està alineada amb l'estratègia de l'AMB per impulsar l'ús del transport públic en detriment del vehicle privat i fomentar una mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona, segons estipula el PMMU 2019-2024
L'AMB continua impulsant el canvi d'hàbits en la mobilitat metropolitana i, segons les darreres dades actualitzades de l'AMB, l'organisme metropolità ja ha concedit, des que es va posar en marxa, més de 12.000 targetes verdes metropolitanes. Creada per l'AMB l'any 2017, la T-verda metropolitana és un títol de transport que es lliura gratuïtament a una persona amb la condició que desballesti un vehicle contaminant (que no té dret a etiqueta ambiental de la DGT) i permet utilitzar de manera il·limitada i gratuïta els serveis de transport públic durant tres anys.
Concretament, fins a finals de juliol del 2021, l'AMB ha concedit 12.354 targetes verdes metropolitanes. D'aquestes, 10.613 corresponen a cotxes i 1.735 a motos.
"A punt de complir 4 anys de la seva existència aquesta tardor, les dades de sol·licituds han demostrat i segueixen demostrant que la T-verda és una bona iniciativa per traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic i fomentar una mobilitat més sostenible. Estem demostrant que el canvi d'hàbits és possible i aquesta iniciativa que està funcionant amb èxit només és una peça del puzzle", exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda. "A banda, aquesta iniciativa ha esdevingut un exemple de bona pràctica a la resta d'Espanya i d'Europa", ha afegit.
Sobre els períodes amb més sol·licituds, un va coincidir entre finals del 2019 i principis del 2020, els mesos anteriors i posteriors a l'entrada en vigor de la ZBE Rondes BCN, que restringeix la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres laborables, de 7 a 20 hores. Aquí gairebé es van fer mil sol·licitud només el mes de gener del 2020. L'altre pic va ser el mes de novembre de 2020, quan es van arribar a rebre 729 sol·licituds, de les quals se'n van aprovar 595.
Els cinc municipis metropolitans on més sol·licituds d'aquest títol s'han fet són, per ordre: Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Cornellà de Llobregat.
De les sol·licituds acceptades, hi ha 1.744 ciutadans que han decidit cedir l'ús de la T-verda metropolitana i que, tal com permet la normativa, una persona del seu nucli familiar en sigui la beneficiària.
Sobre el combustible predominant dels vehicles desballestats, destaca la gasolina, que acumula el 66 % dels vehicles desballestats. El 34 % restant correspon a vehicles dièsel.
Sol·licitar la T-verda
Què és la T-verda metropolitana?
La T-verda metropolitana és un títol de transport metropolità que premia i discrimina positivament els ciutadans dels 36 municipis metropolitans que canvien definitivament els cotxes privats més contaminants pel transport públic, amb l'objectiu de promoure un canvi d'hàbits de la ciutadania cap a una mobilitat més neta que contribueixi a disminuir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l'aire. Dona dret a utilitzar, sense limitacions d'horari, totes les zones de la xarxa de transport públic del sistema tarifari integrat de l'ATM (tots els serveis de transport públic integrats dins de les 6 corones tarifàries de l'ATM).
L'AMB recorda que els habitants de les sis zones tarifàries de l'ATM que no pertanyin a cap dels 36 municipis metropolitans poden obtenir la T-verda gràcies a l'acord de la Generalitat, a través de l'AMTU (Associació de Municipis amb Transport Urbà).
Alternatives per a una mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona
La T-verda metropolitana està alineada amb l'estratègia de l'AMB per impulsar l'ús del transport públic en detriment del vehicle privat i fomentar una mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona. Aquests objectius es recullen al PMMU 2019-2024, el gran full de ruta de la mobilitat metropolitana per als propers anys.