Visibilització i normalització
Campanyes d'informació i comunicació
-
30diesAMBbici
L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta participa en el moviment global 30 dies amb bici i s’afegeix a aquesta campanya amb l’etiqueta #30diesAMBbici, ja que proposa diversos reptes a través de les xarxes socials (X i Instragram). Aquests reptes ajuden a visibilitzar les persones que es desplacen amb bicicleta per la metròpolis i, en definitiva, a la bicicleta.
La proposta de 30 dies amb bici és pedalar durant el mes d’abril i compartir-ho a les xarxes socials, fet que vol animar els seguidors de les diferents xarxes socials a pujar a la bici.
-
En bici anem bé
Es tracta d’una campanya de comunicació social massiva que té l’objectiu de normalitzar l’ús de la bicicleta i fomentar un canvi d’hàbits de mobilitat. Així, es posa èmfasi en els principals beneficis d’aquest mitjà de transport econòmic, còmode i saludable.
Un dels recursos habituals és donar visibilitat a diferents perfils de persona que utilitzen la bicicleta en els seus trajectes quotidians. La campanya més recent d’aquesta mena és En bici anem bé.
-
Bicivisme
La campanya neix amb la irrupció dels patinets elèctrics i vol posar el focus en els drets i els deures de les persones que es desplacen amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP) per fomentar una bona convivència amb els usuaris de la via pública.
En aquest cas, la campanya se centra en els comportaments dels usuaris de bicicletes i VMP. Així, s'emeten diversos missatges en els quals es recorda que el civisme va amb la persona i no amb el mitjà de transport.
Puja
Serveis d’informació de rutes
Es tracta d’un visor de rutes pedalables per al conjunt del territori metropolità que té en compte les característiques del mitjà de transport en bicicleta: existència d’infraestructura pedalable, pendent, velocitat de la bicicleta, etc. Així, aquesta plataforma ofereix tres opcions de ruta:
- La més segura (amb un percentatge elevat de carrils bici segregats).
- La més còmoda (amb l’itinerari amb menys pendent possible).
- La més ràpida (la més directa).
Per complementar aquesta informació disponible en línia, editem i publiquem plànols de la xarxa pedalable en paper, de manera que tothom pot disposar de la informació de les connexions pedalables existents a la metròpolis de Barcelona.
Puja
Quantificació de la demanda i publicació de dades
Les campanyes de recollida de dades d’aforaments temporals a la Bicivia permet disposar de dades per avaluar les polítiques públiques sobre la mobilitat amb bicicleta. Per dur-les a terme resulta imprescindible quantificar les persones que utilitzen aquest mitjà de transport.
- 2019: primera campanya d'aforaments temporals a la xarxa Bicivia. S'obtenen les primeres dades d'ús de la infraestructura.
- 2021: segona campanya, que permet comparar els resultats amb la campanya del 2019 i, alhora, contrastar-los amb les dades de l'EMEF (l'enquesta de mobilitat en dies feiners) així com els aforaments automàtics de la xarxa ciclista de Barcelona. Amb tot, es determinen els primers resultats d’evolució d’ús de la xarxa Bicivia.
- 2024: tercera campanya per prendre dades a la primavera i a la tardor.
En paral·lel a aquestes campanyes, s’instal·len dispositius de comptabilització automàtica d'usuaris arreu de la xarxa Bicivia. Aquests dispositius permeten tenir dades d’ús durant els 365 dies de l’any.
Puja