Formació
Formació a l’escola
La mobilitat a l’escola és una peça molt important per a la promoció de l’ús de la bicicleta, ja que és una mobilitat obligada per a les famílies que té un efecte multiplicador: si un infant va en bici a l’escola, la seva família va en bici a la feina, a comprar, etc.
-
Impuls del bicibús
El bicibús és una iniciativa que pretén que els infants facin el trajecte cap a l’escola en bicicleta, en grup i de manera segura.
Aquesta modalitat de transport escolar està organitzada i coordinada per les famílies amb la participació del centre escolar i el suport municipal, fet que enforteix la comunitat educativa amb els infants com a principals protagonistes.
L'objectiu del bicibús és la transició cap a una mobilitat més activa i sostenible, però també comporta implícitament l’adquisició de noves habilitats d’autonomia personal dels infants així com l’aprenentatge de valors fonamentals, com la cooperació, el respecte i la col·laboració.
-
Prova pilot Una Bici Más
Una Bici Más es tracta d’una prova pilot que té l'objectiu que els participants adquireixin les habilitats necessàries per circular en bicicleta en entorns reals, és a dir, convivint amb el trànsit.
Durant el 2022 es van modificar els ensenyaments mínims dels currículums de primària, secundària i batxillerat (RD 157/2022, RD 217/2022 i RD 243/2022), de manera que es va incloure l’aprendre a anar en bicicleta a l’educació primària i diferents continguts de seguretat i circulació als cursos de secundària.
Per complir aquestes modificacions se segueix una metodologia estandaritzada per la DGT per aprendre a anar en bicicleta així com per circular a la ciutat, l’anomenada Una Bici Más.
Durant l’any 2023 hi van participar 130 alumnes, dels quals 22 van aprendre a anar en bicicleta, 26 van acabar la formació amb bones habilitats amb la bicicleta i 78 van superar les pràctiques amb trànsit real.
-
Pedals als parcs
Aquesta activitat, del programa d’educació ambiental Compartim un Futur, té l’objectiu de fomentar la mobilitat sostenible i activa entre la comunitat educativa.
Es tracta d’una oportunitat per a l’alumnat de 5è i 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO d’explorar el medi ambient i fomentar hàbits sostenibles. Es tracta d’una experiència educativa que parteix del parc de Can Zam i combina la sensibilització ambiental amb l’ús de la bicicleta.
L’activitat es fa en bicicleta i, per tant, és un requisit saber anar en bicicleta. Es fa un circuit pels principals itineraris pedalables de la ciutat gràcies al qual s’introdueixen elements de seguretat viària i comportaments per a la bona convivència a la via pública entre ciclistes i altres usuaris.
Puja
Formació a la feina
La mobilitat a la feina és una de les mobilitats obligades més quantificada. Per tant, aconseguir un canvi d’hàbits en els desplaçaments a la feina cap a models més saludables i sostenibles esdevé un factor clau en la mobilitat metropolitana i també un dels principals reptes de la mobilitat.
-
Biciempresa
El programa Biciempresa, adreçat a empreses i empresaris ubicats a l’àrea metropolitana de Barcelona, consisteix en un préstec gratuït de fins a cinc bicicletes elèctriques o mecàniques durant un període de 6 mesos.
L'objectiu és promoure l’ús de la bici com a mitjà de transport laboral, tant per anar a la feina i tornar-ne com per als desplaçaments durant la jornada laboral, així com la combinació de la bicicleta amb el transport públic (desplaçaments intermodals).
El 2017 l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta va posar en marxa aquest programa mitjançant dues proves pilot. Més endavant, el 2018, es van aprovar les primeres bases de subvenció, i el 2020 es van aprovar les segones bases de subvenció, fet que va consolidar l’èxit de les proves pilot.
Entre el 2017 i el 2022, 55 empreses han pogut beneficiar-se del programa i més de 200 persones han provat la bicicleta com a mitjà de transport per als desplaçaments laborals.
-
Flota de bicicletes elèctriques a l'AMB
L’AMB disposa d’una flota de bicicletes elèctriques per cedir-les temporalment al personal del centre de treball de la Zona Franca. La cessió gratuïta té una durada de 30 dies, el temps suficient per adquirir un nou hàbit en cas que la persona convingui que la bicicleta elèctrica pot ser un mitjà competitiu i convenient d’accés a la feina.
El programa de préstec de bicicletes ofereix, a més, un servei d’acompanyament entre el domicili del treballador i el centre de treball. Aquest servei és clau per a persones poc o gens familiaritzades en l’ús de la bicicleta, ja que ofereix un assessorament extern en la confecció del millor itinerari de casa a la feina i la possibilitat que la primera vegada el facin acompanyades.
Fins el desembre del 2023, el programa s’ha ofert ininterrompudament, a excepció del període de confinament durant la primavera del 2020. Així, el programa ha dut a terme un total de 564 cessions, mitjançant 58 torns, de 30 dies de durada. D’aquestes cessions, 161 persones són usuàries novelles, és a dir, un 20 % de l’actual plantilla de l’AMB ha utilitzat el servei almenys una vegada.
Tanmateix, l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta organitza de manera regular cursos de formació per al personal de l’AMB (per aprendre a anar en bicicleta, cursos de circulació, cursos i tallers de mecànica, i inspeccions tècniques de les bicicletes particulars del personal) per facilitar que més persones vagin a la feina en bicicleta.
-
Formació a personal tècnic
L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta organitza de manera regular jornades, visites tècniques i cursos especialitzats oberts als equips tècnics municipals així com al personal de l’AMB amb l’objectiu de treballar diferents aspectes importants en la definició i la implementació de polítiques públiques sobre la bicicleta.
Alhora, l'Oficina també col·labora amb diferents màsters, postgraus i cursos de mobilitat que es desenvolupen a universitats catalanes i hi aporta la seva experiència i coneixements.
Puja