Comença a funcionar el carril bici que uneix la Zona Franca amb el centre de Barcelona
| Tema: Bicicleta, Mobilitat sostenible
El nou carril se sumarà a la resta de connexions metropolitanes que es volen fer durant aquest mandat. L'objectiu és potenciar aquest mode de transport i potenciar una mobilitat més sostenible i més segura a Barcelona i a l'àrea metropolitana.
Avui dimarts, 25 de juliol, la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal i el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, han inaugurat el carril bici que connecta el passeig de la Zona Franca (des del carrer Motors) amb el carrer A, i que suposa un gran pas per a la mobilitat no motoritzada de Barcelona i l'àrea metropolitana i un nou avenç per a millorar a les connexions metropolitanes d'aquest mitjà de transport.
La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha celebrat la posada en funcionament d'aquest nou carril afirmant que "avui es fa un pas més per encaminar-nos cap a una mobilitat més sostenible i segura". Vidal ha posat en valor la importància de millorar la infraestructura ciclista a la ciutat com a eina per combatre "l'accidentalitat i la contaminació" i ha ressaltat "la ferma aposta que està fent l'Ajuntament de Barcelona per aquest mode de transport, guanyant quilòmetres de carrils bici tant a dins la ciutat com amb les vies d'entrada i sortida metropolitanes". "El que fem avui", ha afirmat, "és dotar a la bici de la infraestructura que li correspon".
"Per fi vianants i bicicletes poden arribar de forma segura des de Barcelona fins al principal polígon industrial de Catalunya, el de la Zona Franca", ha exposat satisfet Poveda. "Amb la posada en marxa d'aquestes serveis seguim avançant i estem fent real un veritable canvi a l'espai públic de la metròpolis, on es prioritza el vianant i la bicicleta. Apostant per una mobilitat molt més sostenible i neta, també en l'accés als polígons industrials" ha afegit Poveda, que recorda que la bicicleta és una de les línies de treball de l'AMB per reduir la intensitat del trànsit i la contaminació atmosfèrica.
El tram que avui comença a funcionar és un tram de 500 metres que permet als vianants i als ciclistes superar de forma segura les barreres viàries que suposen la Ronda Litoral i l'accés al Port de Barcelona, que fins ara eren infranquejables. Les amplades del carril bici varien entre els 2,2 metres i els 2,4 metres. L'espai destinat a vorera, per al vianant, oscil.la entre els 1,8 i 4,9 metres. Per tal de facilitar la circulació segura de persones amb discapacitat visual, el carril bici i la vorera es troben separats per un paviment guia que diferencia l'espai del carril bici i l'espai destinat al vianant. En aquest carril, s'ha afegit una segregació física de formigó.
Per facilitar i prioritzar l'ús de les bicicletes i dels vianants, l' encreuament regulat amb semàfors més proper al carrer A compta amb un sistema automàtic de detecció de bicicletes al paviment i un polsador per a vianants. El nou carril se suma al conjunt de carrils bici que s'estan impulsant tant des de l'Ajuntament de Barcelona com des de l'Àrea Metropolitana.
Per la banda muntanya, el carril bici continuarà per pg. de la Zona Franca i c/Motors, on hi ha previst construir nous carrils bici. Per la banda mar, segueix pel carrer A, on hi ha un carril bici afectat per les obres del metro.
L'obra ha suposat una inversió total de 878.064,87 euros (amb IVA), un 16% del qual ha estat a càrrec de l'AMB i la resta a càrrec de l'Ajuntament de Barcelona. A aquest pressupost cal afegir-hi el cost de la semaforització d'aquest àmbit, per garantir la màxima seguretat.
El polígon industrial de la Zona Franca es va desenvolupar durant la dècada dels 60 però amb la construcció de la Ronda Litoral, a partir dels 80, va quedar físicament separat de la part més cèntrica de la ciutat, essent molt difícil accedir a peu o en bicicleta fins aquest espai. Es tracta d'un dels polígons industrials més grans del sud d'Europa, amb més de 250 empreses. L'any 2005, el 67% dels treballadors del polígon es desplaçaven en cotxe per anar a la feina, el 16% en bus, i el 14% en transport privat facilitat per l'empresa.
Aposta per la infraestructura ciclista
El Govern municipal treballa per garantir el compliment dels objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 de potenciar els desplaçaments a peu, en bici i en transport públic i, en aquest sentit, en el foment de l'ús de la bicicleta a la ciutat com a mitjà de transport sostenible i eficient.
En el marc de l'estratègia de la bici, l'Ajuntament continua desplegant actuacions per ampliar la xarxa de carrils i els itineraris ciclistes, amb la voluntat que la ciutat disposi d'una infraestructura coherent, connexa i completa que configuri un autèntic servei més per a la ciutat i, cobreixi tot el territori de manera homogènia. Des del principi de mandat la xifra de km de carrils bici a Barcelona ha augmentat en un 21% i el Govern municipal continua treballant per impulsar els 308 km que s'ha fixat com a objectiu.
Aquest 2017, el Govern municipal ha licitat un total de 62,5 km de carrils bici que inclouen un total de 30 noves actuacions. Es tracta de la xifra més alta de quilòmetres de carrils bici licitats en un mateix any. Els nous carrils s'iniciaran aquest any i es preveu que els darrers finalitzin el primer trimestre del 2018.
Les noves actuacions tenen per objectiu oferir al ciclista una circulació més segura per la calçada, generant infraestructura ciclable en aquells emplaçaments que actualment no compten amb carrils bici específics i eliminant, alhora, alguns trams de carrils bici en vorera. El nou carril bici que avui s'inaugura se suma al paquet d'actuacions previstes que tenen com a objectiu millorar la connexió amb els municipis metropolitans i que inclouen també:
- Carril bici d'Esplugues.
- Carril bici de l'avinguda Albert Bastardas i el carrer de Torre Melina, que milloraran l'enllaç amb l'Hospitalet del Llobregat.
- Connexió amb Santa Coloma a través del carril de l'avinguda de Rio de Janeiro i el passeig de Santa Coloma.
- Carril bici del final de la Diagonal amb Eduard Maristany, que facilita l'enllaç amb Sant Adrià.
Primera convocatòria de subvenció de l'AMB
Aquest carril que avui s'inaugura forma part de la primera convocatòria de subvenció de l'AMB per construir carrils bici i millorar la connectivitat metropolitana. Aquesta primera convocatòria va tenir un pressupost de 2 milions d'euros entre el 2016 i el 2017, i contemplava la construcció de 24 projectes de carrils bici en 17 municipis metropolitans, que ajudaran a millorar la connectivitat de les vies pedalables a l'àrea metropolitana de Barcelona. Tots aquests projectes, que suposen 26,7 km de nous carrils bicis, són el punt de partida de la xarxa Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana que connectarà, de manera directa i segura, tota la metròpolis. La segona convocatòria de subvencions per executar carrils bici metropolitans es troba en l'actualitat oberta fins al 30 de setembre de 2017.